WORKSHOPS VOOR SCHOLEN | PLATTE VLAK
Beeldbericht
voor hoogvliegers en Google Earthgebruikers![]() |
| Beeldbericht van leerlingen van de Mijlpaal |
gemengde media
TIJDSDUUR
serie workshops
DOELGROEP
bovenbouw PO
KOSTEN
in overleg
LOCATIE
op school
![]() |
| Poort van Enschede. Merijn Bolink, 2008 |
In de openbare ruimte wemelt het van de tekens en symbolen. Vaak zijn ze bedacht en ontworpen om een boodschap over te brengen die onmiddellijke identificatie moet bewerkstelligen in ons brein. Ze waarschuwen ons voor gevaren, loodsen ons door een drukke luchthaven en wijzen ons op de spelregels binnen het verkeer. Vanwege hun functie moeten ze in één oogopslag de boodschap kunnen overbrengen. Ontwerpers van pictogrammen en tekens zijn zich hiervan terdege bewust en zullen zich in de vormgeving beperken tot heldere, eenvoudige visualisaties.
Door de opkomst van gratis navigatiesoftware zoals Google Maps en Google Earth is het mogelijk de openbare ruimte te aanschouwen vanuit een vogelvluchtperspectief. Steeds meer kunstenaars, vormgevers en reclamemakers grijpen dit gegeven aan om markeringen aan te brengen op de aarde welke met name gericht zijn op computergebruikers die zo nu en dan een virtuele reis rond de aarde maken.
![]() |
Chris Drury, stone & lime mortar, Hove Park, 2006 |
Binnen een serie workshops zullen de leerlingen toewerken naar een ontwerp voor een eigen markering, ergens op de aarde.
![]() |
leerling maakt ontwerp voor Beeldbericht |
![]() |
| Leerlingen van basisschool de Mijlpaal schilderen hun beeldbericht op het naast de school gelegen plein, 2010 | foto Thomas lenden © |
![]() |
| Leerlingen van de "Mijlpaal' werken aan hun beeldbericht | foto Thomas lenden © |
![]() |
| Leerlingen van de "Mijlpaal' inspecteren hun beeldbericht | foto Thomas lenden © |
De workshops worden gegeven door kunstenaars uit verschillende disciplines, die elk vanuit hun eigen vakgebied het onderwerp van deze workshops zullen belichten. Vanuit een theoretisch kader maken de kinderen kennis met uitgebreid scala aan betekenisdragers en leren de verschillende functies daarvan te herkennen. Daarna gaan de kinderen zelf aan de slag. Ze leren binnen het ontwerptraject een zelfgekozen 'boodschap' te vertalen naar een 'beeldbericht'. Er wordt ingegaan op de betekenis van kleur, vorm en schaal van de door hen gecreëerde ontwerpen.
Het streven is om een of meerdere ontwerpen daadwerkelijk in de openbare ruimte uit te voeren.
zie ook:
PROJECTEN EN WORKSHOPS IN BEELD + beeldbericht +
CONCEPT
Odile Lemstra (grafisch vormgever)
Semna van Ooy (beeldend kunstenaar)
Else van der Burgt (beeldend kunstenaar)
DOCENTEN
Odile Lemstra (grafisch vormgever)
Meindert Koelink (fotograaf, documentairemaker)
Willem Verburg (schilder, tekenaar)
Lucienne Kleverlaan (schilder)
Semna van Ooy (beeldend kunstenaar)
Thomas Wildner (beeldend kunstenaar)






