De kunst van het afkijken
creatieve bijscholingen (deskundigheidsbevordering)

DISCIPLINE
o.a. collage, assemblage, tekenen, druktechnieken, schilderen, boetseren, sjabloneren, overige ruimtelijke technieken (afhankelijk voorzieningen van school/BSO)
TIJDSDUUR
een introducties voor leerkrachten, (2 uur)
een workshop met kinderen en leerkrachten door kunstenaars (2 uur)
een workshop met kinderen door leerkrachten zonder kunstenaars (2 uur)
evaluatie (1 uur)
DOCENTEN
Mariette Renssen en Thomas Wildner
KOSTEN
€ 385,00 (exclusief materiaal en BTW)
GROEPSGROOTTE
Introductieles: max. 10 leerkrachten
Workshop met kunstenaars: 2 leerkrachten
Leerlingen: een klas


Om leerkrachten en andere begeleiders op weg te helpen met het verwerven van meer kennis en vaardigheden voor beeldende opdrachten, hebben we een bijscholing ontwikkeld. Een bijscholing waarbij de leerkracht gelijk in de praktijk brengt wat hij leert. Hij ontwikkelt niet alleen kennis over techniek en het opzetten van een les, maar ook de begrippen waarmee hij met de kinderen over het werk kan praten en ze weet te inspireren. Door in de klas met kunstenaars en de leerlingen samen te werken is er een directe uitwisseling van kennis en kan er vrijelijk worden ‘afgekeken’.

Er wordt op scholen en BSO’s heel wat afgeknutseld en getekend; als opdracht met een creatief doel, maar ook vaak voor informatieverwerking bij andere vakken. Sommige scholen vragen een kunstenaar om een of meerdere creatieve workshops te geven. Wij hebben inmiddels veel van deze workshops gedaan. Leerkrachten waren onder de indruk van de resultaten en lieten ons weten dit ook graag te willen toepassen in hun eigen lessen.

In de introductieles worden meerdere ideeën en vaardigheden bij een techniek aangereikt. Er wordt gedifferentieerd, zodat ontwikkelingsgerichte opdrachten kunnen worden uitgevoerd met dezelfde techniek. Zo begint een opdracht met bijbehorende techniek eenvoudig en wordt het steeds meer verdiept voor de oudere leerlingen. De leerkracht heeft na de cursus voldoende bagage om zelfstandig meerdere lessen in een techniek op te zetten. Dezelfde techniek kan ook weer worden toegepast bij verwerkingsopdrachten van andere vakken.

De introductieles zal in ieder geval gegeven worden aan de uitvoerende leerkrachten/begeleiders van de workshop. Het is ook mogelijk voor andere leerkrachten/begeleiders om hieraan deel te nemen.